پست ثابت وب

 

 

 



 

امیدوارم امسال رو بهتر ظاهر بشیم و نظر شما عزیزان رو جلب کنیم

  بازدیدکننده محترم منو از نظرات ارزشمندتون آگاه سازید

راهنمای استفاده بهتر از این وبلاگ

باسلام وعرض خوش آمد خدمت بازدیدکنندگان گرامی

لطفا برای یافتن موضوع دلخواهتان و صرفه جویی در وقتتان

از قسمت موضوعات مطالب(موضوعات وب) موضوع دلخواهتان را انتخاب

 وباکلیک برروی آن مطلب دلخواهتان رابیابیدوبخوانید

ضمنانظریادتون نره

به امید دیدارشمادر روستای بسیارزیبایم

مشکلات روستای سبیلان نوین(یاهمان سبیلان گمشاد)

مشکلات روستای سبیلان نوین(یاهمان سبیلان گمشاد)

دوستان عزیز بدلیل زیادی مشکلات روستا که قرار دادنشون تو یه مطلب مشلکل بود یک موضوع از موضوعات مطالب رو به مشکلات روستا اختصاص دادم امیدارم تاثیر گذار باشه

راستی نظر یادتون نره

 

 <.امیدوارم که یکی دلش به حال ما محروووومان واقععععی بسوزه وپیگیری بکنه.>

اسم بلوچی جانوران؛اسم بلوچی پرندگان و خزندگان و غیره به زبان بلوچی

اسم  بلوچی جانوران ؛ اسم بلوچی پرندگان؛خزندگان؛حیاتِ وحش بلوچستان

و سایرِموجودات در طبیعت ومحیط بلوچستان به زبان بلوچی: 

ادامه نوشته

آیا می دانید...؟

آیا میدانید که: روباه همه چیز را خاکستری می بیند ؟

آیا میدانید که :یک گرم سم مار کبری می تواند ۱۵۰ نفر را بکشد ؟

آیا میدانید که :خرگوش و طوطی تنها حیواناتی هستند که میتوانند بدون برگشتن اشیاء پشت سر خود را ببینند ؟

آیا میدانید که : دارچین بسیار کشنده است اگر به صورت وریدی به انسان تزریق شود باعث مرگ میشود ؟

آیا میدانید که : زرافه می‌تواند با زبانش گوش‌هایش را تمیز کند؟

آیا میدانید که : قلب میگو ها در سر آنها قرار دارد ؟

آیا می‌دانید که : شتر می‌تواند 94 لیتر (25 گالن) آب را در کمتر از 3 دقیقه بنوشید؟

آیا میدانید که : سریع ترین عضله بدن انسان زبان است ؟

 آیا می‌دانید که:خوک‌ها به لحاظ فیزیک بدنی، قادر به دیدن آسمان نیستند.

آیا می‌دانید که : حلزون می‌‌تواند سه سال بخوابد.

آیا می‌دانید که:تنها غذائی که فاسد نمی‌شود، عسل است.

دوباره کنار دریام نازنین

دوباره کنار دریام نازنین

دوباره تنهای تنهام نازنین

 

ادامه نوشته

شهلا دهواری دختر ایرانی اولین فارغ التحصیل از مدرسه خلبانی امارات

 

دختر جوان بلوچ اولین زنی میباشد که موفق به اخذ مدرک خلبانی خصوصی از مدرسه آموزش پرواز امارات در این سال شد.شهلا دهواری ۲۳ ساله که شش ماه پیش آموزش خلبانی را آغاز کرد ماه گذشته از این مدرسه فارغ التحصیل شد.وی از کودکی علاقه خاصی به پرواز داشته است.او میگوید از کودکی عاشق پرواز بودم و وقتی فهمیدم در امارات چنین دانشگاهی وجود دارد تصمیم گرفتم به محض پایان مقطع دبیرستان به این دانشگاه ملحق بشم. 


و اکنون از اینکه اولین زنی هستم که این مدرک رو دریافت میکنم بسیار خوشحال هستم.و در حال حاضر مشغول تحصیل و کار هستم تا بتوانم مدرک خلبانی تجاری را نیز دریافت کنم.او شرح داد قبل از اینکه بتواند درسهای خلبانی تجاری (حمل و نقل و مسافری)را شروع کند ۵۰ ساعت تجربه پرواز با مدرک خلبانی خصوصی داشته است.

در این میان خانم دهواری میخواهد از تسهیلات و امکانات آموزشگاه استفاده کند و هواپیمایی اجاره کند و به همراه دوستان و بستگان به ایالت های دیگر امارات سفرهای تمرینی انجام دهد.وی گفت ما میتوانیم هواپیمایی اجاره کنیم و به ایالت های دیگر امارات مثل ابوظبی و العین پرواز کنیم ولی حق نداریم از خاک امارات خارج بشیم چون هواپیما اجاره ای هستش و اگر هواپیما متعلق به خودم بود میتوانستم از خاک امارات هم خارج شوم.

خانم دهواری به زبان های فارسی عربی و انگلیسی تسلط کامل دارد و کمی هم اردو میداند.و اولین شخص است که در فامیل و خانواده اش خلبان شده است.

کاپیتان مجتمع خلبانی خانم دهواری را به عنوان یکی از بهترین و فعال ترین دانشجو ها عنوان کرده است و گفت که وی تنها دختر در دانشگاه بود ولی حالا دختران دیگری هم وجود دارند.
 
منبع:کرسی هم اندیشی بانوان منطقه فنوج

زیبایی چیست؟

شاید اولین پاسخ این باشد: «زیبایی چیزی است که انسان از آن لذت می‌برد یا آن را می‌ستاید» و یا گفته شود که به چیزهایی مثل گل، تابلوی نقاشی و ... «زیبا» می‌گویند.
باید توجه داشته باشیم که منطق‌دانان روش‌های مختلفی در ارائه تعریف بیان می‌کنند، مانند تعریف به مصداق، تعریف به خواص و ویژگی‌ها و تعریف به حقیقت و ذاتیات. بهترین تعریف آن است که حقیقت معرَف را به ما نشان دهد.
شاید مناسب باشد قبل از بررسی تعریف زیبایی، ببینیم که چگونه به مفهوم آن دست می‌یابیم؟ انسان وقتی با اشیای خارجی، مثل گل، خانه، کوه، ساختمان، دریا، انسان و... روبه‌رو می‌شود، ذهنش از آن‌ها تصویربرداری می‌کند و در نتیجه مفهوم این امور نزد انسان شکل می‌گیرد؛ از این رو، آیا در قبال مفهوم زیبایی نیز مصداق و ما به ازائی این چنینی در خارج وجود دارد؟
به طور مسلم چنین نیست، بلکه ذهن به سبب ویژگی‌های خاص و تأثیر برخی امور، مفهومی را از آن‌ها به نام زیبایی انتزاع کرده و سپس بر آن‌ها حمل می‌کند، برای مثال، به سبب تأثیر آرامش‌بخش صدای آب یک رودخانه و لذتی که از آن حاصل می‌گردد، گفته می‌شود «به‌به! چه صدای زیبایی!».
تاکنون روشن شد که زیبایی مثل کوه، انسان و... در خارج یک وجود مستقل ندارد، بلکه در اشیای دیگر مثل صدا، پرنده، تابلوی نقاشی و... یافت می‌شود که در این صورت نمی‌توان برای تعریف آن، به دنبال ذاتیات (به اصطلاح منطق‌دانان) بود؛ زیرا زیبایی دارای جنس و فصل نیست. ( جنس و فصل همان ذاتیاتی هستند که در تعریف حقیقی از یک شیء بیان می‌شوند، مانند «حیوان» و «ناطق» در تعریف انسان ) بلکه امری عارض بر موجودات است و به تعبیری، بسیط است و جزء ندارد لذا قابل تعریف نیست، البته نه به این معنا که قابل درک نباشد ( که صرفاً تعاریفی که از آن ارائه می‌شود؛ شرح لفظ، بیان لوازم آن مانند لذت و آرامش، شمردن اموری که این عنوان بر آن‌ها صدق می‌کند و یا... است که هیچ یک را نمی‌توان حقیقتاً تعریف زیبایی نامید) زیرا زیبایی برای همه‌ی انسان‌ها؛ مرد و زن، کوچک و بزرگ، الهی و الحادی، شرقی و غربی، مدرن و سنتی امری معلوم و قابل وجدان است و حقیقت و معنایش کاملاً آشکار بوده و جز بر یک معنا صدق نمی‌کند، هر چند ممکن است در تطبیق این معنا بر امور خارجی، انسان‌ها با یکدیگر متفاوت باشند. برای مثال، فردی آرزوی زندگی در کلبه چوبی در وسط یک باغ را دارد و فرد دیگر یک واحد آپارتمانی در یک آسمان‌خراش شیشه‌ای. 
همه انسان‌ها، زیبایی را نمود یک بود می‌دانند نمودی که باعث ابتهاج و سرور است. زیبایی، نمودی برای انسان عاقل است، که گاه از صدای یک حنجره و گاه از نحوه بنا و معماری یک ساختمان، یا صحنه‌های حادثه‌ای یا تراژدی یک فیلم یا تئاتر و... حاصل می‌گردد.
حاصل آن که حقیقت زیبایی جز نمود و نمایش نیست و به اصطلاح دیگر، امری عرضی است که از نحوه وجود موجودات درک می‌شود و برای هر انسانی کاملاً معلوم است و به علت بساطتش قابل تعریف حقیقی نبوده و صرفاً به لوازم و اعراضش تعریف می‌شود.

اولین کرسی هم اندیشی بانوان(بلوچ)

اولین کرسی هم اندیشی بانوان در فضای مجازی باعنوان "کرسی هم اندیشی بانون منطقه فنوج " فعالیت خودشو شروع کرده و منتظر حضور گرم شما و کمک به بهتر شدنش هستیم

به امید به فردایی بهتر

سوزن دوزی، هنر در حال فراموشی زنان بلوچ

سوزن دوزی یکی از رودوزی های منحصر به فرد کشور است، هنری برخوردار از ظرافت دوخت و تنوع رنگ که بیانگر ذوق، سلیقه، سنت و هنر در حال فراموشی زنان بلوچستان است.      
سوزن دوزی بلوچستان، هنری ارزشمند است که از آن به عنوان نور چشم، سند هویت، موجودیت و پشتوانه زنان بلوچ نام برده می شود.

 

ادامه نوشته

بالاخره .... این هم از شهناز

 

چند روز پیش جناب سجادی گرامی این خبر را به من دادند که بنابرمشغله های کاری امروز فرصت شد در آبگینه قرارش بدهم .

شهناز مادرسوزندوزی حال حاضر پس از چند سال کش و قوس بالاخره بازنشسته شد و دفترچه بیمه اش را در دستانش گرفت که چند روز پیش طی تماسی که با دختر شهناز داشتم اعلام کرد که شهناز جراحی چشم داشته و با هزار مکافات توانسته اند پول عملش را تکمیل کنند.

هم اکنون هم شهناز از لحاظ روحی در وضعیت بدی بسر می برد .

در ادامه ی مطلب متن کامل خبر را که از خبرگزاری میراث فرهنگی بازنشر داده ام در اختیار خوانندگان عزیز قرار داده ام .

5 سال دوندگی استادکار 82 ساله به نتیجه رسید

سرانجام شهناز سوزن دوز بازنشسته شد

سرانجام پیگیری‌های خبرگزاری میراث فرهنگی نتیجه داد و حکم بازنشستگی شهناز سوزن دوز صادر شد تا یکی از معروف‌ترین و ماهرترین زنان سوزن دوز بلوچستان به بخشی از حقوق خود برسد. شهناز 82 ساله بیش از 5سال است که دارد برای گرفتن بیمه بازنشستگی خود تلاش می‌کند.

سرانجام حکم بازنشستگی شهناز ایرندگانی صادر شد و شهناز 82 ساله پس از 5 سال دوندگی و پیگیری مداوم دفترچه بیمه و بازنشستگی خود را در دست گرفت. این زن که یکی از به نام ترین سوزن دوزهای ایران است، تلاش بی‌وقفه‌ای برای گرفتن بیمه خود را آغاز کرد. سرانجام تلاش‌های او نتیجه داد.

 
حدود 5 ماه پیش خبرگزاری میراث فرهنگی به همراهی بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های دیگر اطلاع‌رسانی درباره شرایط وخیم شهناز را آغاز کرد. اکنون بعد از گذشت این چند ماه با همکاری‌های جدی و بی وقفه اداره کل تامین اجتماعی سیستان و بلوچستان این اطلاع رسانی به نتیجه رسید.
محمدرضا رخشانی مقدم، مدیرکل تامین اجتماعی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با chn اعلام کرد که حکم بازنشستگی شهناز ایرندگانی صادر شد و مستمری او از این پس برقرار شده است.
 
به گفته او، مستمری شهناز ایراندگانی نزدیک 150 هزار تومان است و قرار شده که در روزهای آینده با توجه تغییر پرداختی‌ها در سال جدید این مبلغ نیز بیشتر شود.
مبلغ معوقی شهناز از حساب سازمان میراث فرهنگی برداشت شده و این سازمان تلاشی برای پرداخت این بازنشستگی انجام نداده‌است.
 
شهناز ایرندگانی، سوزن دوز باسایقه و به نامی است که از سال 58 تا سال 77 زیر نظر سازمان صنایع‌دستی به عنوان استادکار فعالیت می‌کردند و در آن زمان بیمه داشتند اما از سال 77 به دلیل خصوصی‌سازی فعالان سوزن دوزی، پرداخت بیمه‌ها معلق می‌شود. از سال 85 یعنی سال ادغام سازمان میراث فرهنگی با سازمان صنایع دستی به رغم وعده‌های متعدد باز هم بیمه شهناز به صورت قبلی معلق ماند.
 
 
برگرفته از:آبگینه

خروج دایمی گاز از دهانه آتشفشان تفتان

آتشفشان تفتان به دلیل نیمه خاموش بودن همواره از دهانه آن گاز خارج می‌شود و زلزله موجب فعال شدن آن نشده است…
 
دکتر جلیل قلمقاش در گفتگو با مهر، با تاکید بر اینکه فعال شدن آتشفشان تفتان پس ار زلزله سراوان صحت ندارد، افزود: خروج گاز از این آتشفشان همانند روزهای قبل است و تغییری در آن حاصل نشده است.
معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسى و اکتشافات معدنى کشور افزایش گاز قابل توجه از دهانه آتشفشان را از جمله عوارض فعال شدن این آتشفشان ذکر کرد و اظهار داشت: علاوه بر این از چند ماه قبل باید خرده لرزه‌هایی در اثر حرکت ماگماها در زیر آتشفشان گزارش می‌شد ولی تاکنون این خرده لرزه‌ها که نشان دهنده حرکت ماگما در زیر آتشفشان است، ثبت نشده است.
وی با اشاره به عمق و کانون زلزله منطقه سراوان، خاطرنشان کرد: با توجه به عمق کانون زلزله که بیش از ۱۰۰ کیلومتر بوده و فاصله ۱۰۰ کیلومتری کانون زلزله با آتشفشان تفتان احتمال اینکه این آتشفشان فعال بر اثر حرکت گسل فعال شود، ضعیف است.
اثرات زلزله بر روی آتشفشان
قلمقاش، با تاکید هر دو پدیده آتشفشان و زلزله بر اثر یک عامل اصلی مشترک رخ می‌دهد، ادامه داد: عامل اصلی ایجاد آتشفشان و زلزله رانده شدن پوسته اقیانوسی عمان به زیر صفحه‌ قاره‌ای سیستان است.
وی با بیان اینکه در این حالت یکسری برخورد صفحه‌ای ایجاد می‌شود، اضافه کرد: از این رو این منطقه تکنونیک فعالی دارد به گونه‌ای که هم گسل‌ها و هم آتشفشان تفتان به دلیل این تکنونیک فعال تشکیل شده‌اند.
معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسى و اکتشافات معدنى کشور در عین حال با تاکید بر اینکه احتمال فعال شدن این آتشفشان به دلیل زلزله اخیر سراوان کم است، یادآور شد: علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد که آتشفشانی وجود ندارد که به دلیل زلزله بزرگ فعال شده باشد.
قلمقاش به وضعیت جزیره آتشفشانی ژاپن اشاره کرد و گفت: در کشور ژاپن آتشفشان‌های زیادی وجود دارد ولی این آتشقشان به دنبال زلزله ۹ در مقیاس ریشتر این کشور فعال نشده است.
وضعیت آتشفشان تفتان بعد از زلزله
قلمقاش آتشفشان تفتان را یک آتشفشان نیمه خاموش توصیف کرد و اظهار داشت: این آتشفشان همچنان نیمه خاموش است و حیات و فعالیت آن همانند ۶ ماه قبل است.
وی همچنین تاکید کرد: فعالیت گسل‌های این منطقه نیز همانند قبل است.

مروری بر زلزله سیستان و بلوچستان

 

زلزله ای بسیار شدید  سه شنبه ٢٧ فروردین در استان سیستان و بلوچستان،  در نقطه‌ای بسیار نزدیک به مرز پاکستان رخ داد. موسسه ژئوفیزیک  دانشگاه تهران بزرگی زلزله را ۷٫۵ درجه در مقیاس ریشتر و مرکز لرزه  نگاری آمریکا بزرگی آن را ۷٫۸ در مقیاس ریشتر گزارش کردند. مرکز  این  زلزله در فاصله ۸۱ کیلومتری شهر سراوان، ۸۳ کیلومتری خاش و ۸۵  کیلومتری سوران و در عمق ۹۵ کیلومتری عمق زمین بود…

ادامه نوشته

يك مسوول: امكانات ورزشي روستاييان و عشاير سيستان و بلوچستان مطلوب نيست

عبدالعلي كيخا فرزانه' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: 50 درصد جمعيت سيستان و بلوچستان را روستاييان و عشاير تشكيل مي دهند اما كمتر از 10 درصد آنها امكانات و فضاهاي ورزشي دارند.
وي بيان كرد: از طرفي به دليل گستردگي سيستان و بلوچستان روستاهاي اين استان بيش از حد پراكنده است و اين مشكل خدمت رساني ورزشي به روستاييان و عشاير را با تنگنا مواجه كرد.
كيخا، عمده فعاليت هاي ورزشي كنوني روستاييان و عشاير استان در رده مردان و رشته هاي واليبال و فوتبال عنوان كرد.

او اظهار داشت: پوشش ارتباطي و رسانه نظير صدا و سيما و مخابرات زمينه آشنايي بيشتر روستاييان را با فعاليت هاي ورزشي بويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي فراهم كرده است .

وي با بيان اينكه حساسيتهاي قومي و مذهبي فعاليت هاي ورزشي بانوان را در سيستان و بلوچستان با محدوديتهايي مواجه كرده است، گفت: اين هيات افزون بر توسعه ورزش در بين جامعه عشايري و روستايي، وظيفه فرهنگ سازي براي فراهم كردن زمينه حضور بانوان در فعاليت هاي ورزشي را نيز بر عهده دارد كه اين مهم نيازمند حمايت و مشاركت مسوولان بويژه بخشداران، دهياران و ائمه جمعه و جماعات است.
اين مسوول بيان كرد: فرهنگ سازي براي حضور بانوان در فعاليت هاي ورزشي، احياي بازي هاي بومي و محلي، توسعه ورزش جامعه روستايي و عشايري، فراهم كردن زمينه حضور ورزشكاران روستاها در مسابقات كشوري نيازمند اعتبارات بيشتر و توجه اداره كل تربيت بدني سيستان و بلوچستان است كه متاسفانه تاكنون در حد مطلوب نبوده است.
رييس هيات ورزشي روستايي و عشايري سيستان و بلوچستان اظهار داشت: تلاش مي كنيم بازي هاي بومي و محلي اين استان شناسايي و احيا شود و تاكنون تعدادي از اين بازي ها كه قابليت ترويج نيز دارند را به جشنواره هاي كشوري منتقل و حاير رتبه نيز شدند.
وي گفت: كشتي كچ گردان، كبدي، لوچو، خسو خسو، كمر به كمر و كپك از جمله بازي هاي بومي و محلي سيستان و بلوچستان است